دیدبان
احمد بخشایش در گفت‌وگو با«دیدبان»

9 دی برگرفته از «قدرت فکری» نظام بود/فساد سیستمی، اعتماد مردم به نظام را کاهش می‌دهد

9 دی برگرفته از «قدرت فکری» نظام بود/فساد سیستمی، اعتماد مردم به نظام را کاهش می‌دهد

به گزارش حوزه سیاسی پایگاه تحلیلی دیدبان، رهبر انقلاب صبح (سه‌شنبه) در ابتدای جلسه درس خارج فقه و در آستانه سالروز حماسه 9 دی 88، حادثه بی‌نظیر 9 دی را ازجمله نمونه‌های قدرت جمهوری اسلامی خواندند و تأکید کردند: در آن حادثه بی‌نظیر، هیچ‌کس دست‌اندرکار نبود و «قدرت فکری» که شاکله اصلی نظام اسلامی است، مردم را به خیابان‌ها کشاند و آن حادثه بی‌نظیر پدید آمد.

یک کارشناس مسائل سیاسی در همین ارتباط گفت: رهبر انقلاب با استفاده از «قدرت فکری» همه مردم را دعوت کردند و به دنبال آن مردم آگاه و با بصیرت وارد میدان شده و با راهپیمایی خودشان، فتنه را تمام کردند.

احمد بخشایش اردستانی کارشناس مسائل سیاسی به مناسبت سالگرد حماسه 9 دی، پیرامون «قدرت فکری» نظام جمهوری اسلامی و تأثیر آن در فتنه 88 در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی دیدبان؛ بیان داشت: بعد از انتخابات 88، کشور به مدت 9 ماه دچار تنش شد و علت این تنش‌ها نیز بی‌توجهی به قانون بود. هرچند در انتخابات تخلفاتی مشاهده می‌شود ولی باید دانست که تخلفات در انتخابات یک امر طبیعی است.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: در همه کشورهای دنیا، تخلفات انتخاباتی مشاهده می‌شود. به عنوان مثال می‌توان به انتخابات آمریکا اشاره کرد. آقای ترامپ از تقلب در انتخابات سخن گفت. بنابراین در انتخابات تخلفاتی هرچند کوچک وجود دارد.

**سران فتنه قبل از اتمام شمارش آرا، پیروزی خود را اعلام کردند

بخشایش در ادامه افزود: در انتخابات سال 88، یک سمت 24 میلیون رأی آورده و سمت دیگر 14 میلیون رأی مردم را از آن خود کرده است. هرچند که شاید تخلفی بوده باشد ولی تقلب در این حجم نبوده است. تفاوت آرای بسیار زیاد بود ولی متأسفانه آقایان موسوی و کروبی این قاعده را نپذیرفتند و پیروزی در انتخابات را مطرح کردند. آن‌ها قبل از شمارش کامل آرا، خودشان را پیروز انتخابات اعلام کردند.

**موسوی و کروبی آلت دست هاشمی رفسنجانی

وی در ادامه به نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در فتنه 88 اشاره و تأکید کرد: حرکت آقایان موسوی و کروبی توسط آقای هاشمی رفسنجانی مدیریت شد.

بخشاش ادامه داد: آقای هاشمی حدود چهار ماه قبل از برگزاری انتخابات 88، احتمال تقلب در انتخابات را مطرح کرد. البته این موضوع باعث شد تا تنشی بزرگ در کشور به وجود آید. حتی باید گفت که این موضوع به سمتی هدایت شد که ساختار نظام جمهوری اسلامی را ضعیف و نابود کند.

**«قدرت فکری» نظام، فتنه را خاموش کرد

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: رهبر انقلاب در دوران فتنه سخنرانی‌های فراوانی را داشتند که متأسفانه برای سران فتنه اثری نداشت. افرادی که مخالف بودند به‌صورت مستمر مخالفت خودشان را ابراز می‌کردند. در این شرایط بود که رهبر انقلاب با استفاده از «قدرت فکری» نظام، برای خاموش کردن آشوب، همه مردم را دعوت کردند و به دنبال آن مردم آگاه و با بصیرت وارد میدان شدند و با راهپیمایی خودشان، فتنه را خاموش کردند.

**9 دی برگرفته از اعتماد مردم به نظام بود

این کارشناس مسائل سیاسی بابیان این‌که 9 دی یکی از آثار ماندگار نظام جمهوری اسلامی است، گفت: 9 دی نشان داد که مردم در زمان‌های حساس در صحنه حضور دارند اما حضور مردم به شرطی خواهد بود که نظام جمهوری اسلامی مورد اعتماد مردم باشد.

**فساد سیستمی اعتماد مردم به نظام را کاهش می‌دهد

بخشایش با تأکید به این نکته که اعتماد مردم به نظام جمهوری اسلامی نباید از بین برود، گفت: در شرایط کنونی 3 مسئله موجب شده است که به اعتماد مردم خدشه وارد شود. اول فساد سیستمی در بخش‌هایی از نظام است زیرا در گذشته فساد جزئی در برخی جایگاه‌ها وجود داشت؛ اما این فسادها به مرور زمان به بخش‌های دیگر نظام منتقل شده است.

**عملکرد برخی از وزرا و مسئولین دلیل گسترش فساد سیستمی

وی در ادامه به دلایل فساد اشاره و بیان داشت: یکی از دلایل گسترش فساد و تشکیل فساد سیستمی این است که وزرا و مسئولین ارشد تقریباً به نوعی این تخلفات و فسادها را توجیه می‌کنند. به عنوان مثال آقایان حقوق نجومی را یک مسئله طبیعی می‌دانند.

**حقوق بالای مسئولین، «سرمایه اجتماعی» را از بین می‌برد

بخشایش ضمن انتقاد به حقوق بالای مسئولین، گفت: بنده خبر دارم که در قوای قضائیه، مجریه و مقننه حقوق‌های بالایی وجود دارد. بعضاً حقوق‌های بالای 15 میلیون تومان نیز مشاهده شده است. این موضوع دومین آسیب است که در نهایت موجب شکاف طبقاتی می‌شود. زمانی که شکاف طبقاتی به وجود آید، «Social capital» یا همان «سرمایه اجتماعی» از بین می‌رود.

بخشایش افزود: زمانی که اعتماد مردم به نظام جمهوری اسلامی کاهش یابد و بحرانی به وجود آید، به دنبال آن حضور مردم در صحنه‌های حساس کاهش می‌یابد که این مسئله بسیار خطرناک است.

**طغیانگری آقازاده‌ها، چالشی پیش روی نظام

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه به سومین دلیل کاهش اعتماد مردم به‌نظام اشاره و اظهار داشت: سومین چالشی که نظام جمهوری اسلامی با آن مواجه است، طغیانگری آقازاده‌هایی است که با کارچاق کنی به دنبال افزایش ثروت و قدرت خوشان هستند؛ بنابراین این چالش‌ها باید رفع شود. باید سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به نظام حفظ شود تا در مقاطعی که کشور دچار مشکل می‌شود، مردم مانند یوم‌الله 9 دی در صحنه حضور یافته و از «قدرت فکری» نظام جمهوری اسلامی دفاع کنند البته این موضوع همان چیزی است که رهبر انقلاب مد نظر دارد.

**خط فکری و مهره های دولت برگرفته از فتنه گران است

بخشایش در پاسخ به این سؤال که «سران فتنه و حامیان آن‌ها در دولت یازدهم محدود شدند و یا از آن‌ها به‌نوعی حمایت صورت گرفت» تأکید کرد: افکار دولت یازدهم برگرفته از افکار آن‌ها است. همچنین باید گفت برخی افرادی که دولت یازدهم به خدمت گرفته است از افراد آن‌ها است.

** حمایت دولت یازدهم از فتنه گران و حامیان آن‌ها

وی با بیان این نکته که پدر معنوی دولت یازدهم، آقای هاشمی رفسنجانی است، گفت: افرادی که در آن زمان (فتنه 88) حضور داشتند، بعضا در بدنه دولت قرار گرفتند. از استانداری‌ها، فرمانداری‌ها تا جایگاه‌های مهم و اساسی در دولت آقای روحانی به این افراد داده شده است؛ بنابراین باید گفت نه‌تنها محدود نشدند بلکه افراد و فعالیت آنها برگشته است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن